رازهای مادرانه

دومین یکشنبه ماه می در تقویم بسیاری از کشورها، روز مادر نامیده شده است. شکی نیست که مادر شدن، تجربه‌ای شگفت‌انگیز است و زنان در همه تاریخ برای توانایی به دنیا آوردن یک انسان دیگر، مورد احترام و حتی مقدس شمرده شده‌اند. به همین بهانه، ضمن تبریک به همه مادران سرزمینمان، برای کسانی که تازه به جمع مادران پیوسته‌اند، از رازهایی می‌گوییم که این تجربه را دلچسب‌تر می‌سازد.

1. خودتان به او شير بدهيد
حتما خودتان می‌دانید یکی از كارهايی كه می‌تواند پيوند بين مادر و فرزند را عميق كند شير دادن به نوزاد است. شير مادر نه تنها ارزش غذايی بيشتری دارد بلكه چون نوزاد می‌تواند صدای قلب مادر را بشنود و بوی او را احساس كند، امنيت بيشتری احساس خواهد كرد.

2. نگاهش كنيد
همان‌طور كه رابطه‌ چشمی برای بزرگسالان مهم است، بين مادر و فرزند هم اهميت دارد. به خصوص هنگام شير دادن او را نگاه كنيد و با اين كار، اجازه دهيد مادرش را به خوبی بشناسد.

3. با هم جلوی آينه بايستيد
با اينكه نوزادان دركی از تصويری كه در آينه می‌افتد ندارند اما می‌توانید او را در آغوش بگيريد و جلوی آينه بايستيد. بچه‌ها از ديدن چهره‌ آدم‌ها لذت می‌برند و چه بهتر كه اين چهره، تصوير خودشان و مادرشان باشد.

4. به صدای قلبش گوش دهيد
همانقدر كه او با صدای شنيدن قلب شما آرامش می‌گیرد، شما هم اين احساس را پيدا می‌کنید و اين احساس مشترك، علاقه‌ مادر و فرزندی را تقويتمی‌کند.

5. بغلش كنيد
ممكن است بيرون از تختش به خواب برود اما قبل از اينكه او را به تختش برگردانيد از فرصت نهايت استفاده را بكنيد و او را در آغوش بگيريد، آرام تكانش بدهيد و مطمئن باشيد چند سال ديگر دلتان برای اين لحظه‌ها لک می‌زند.

6. هر چيزی جز او را رها كنيد
گاهی وقت‌ها رها كردن بعضی كارها و پرداختن به نوزاد كوچولو بهتر است. سعی كنيد هميشه اولويتتان را خودتان و فرزندتان قرار دهيد.

7. با او حرف بزنيد
هر وقت احساس تنهايی كرديد سراغ فرزندتان برويد و با او صحبت كنيد. او عاشق شنيدن صدای شما می‌شود.

8. آواز بخوانيد
عوض كردن پوشك حتما كار مورد علاقه‌ شما نيست اما آن را با خواندن شعر و ترانه قابل تحمل كنيد.

9. او را ببوسيد
قبل از اينكه بزرگتر شود و موقعی كه می‌بوسیدش چپ چپ نگاهتان كند يا نق بزند از فرصت استفاده كنيد و تا دلتان می‌خواهد او را ببوسيد؛ يك دل سير!

10. برایش موزيك بگذاريد
چند تا از آهنگ‌های مورد علاقه‌تان را جدا كنيد و هر‌از‌گاهی برايش بگذاريد. همراه آن‌ها زمزمه كنيد و بگذاريد به صدای شما عادت كند

11. نفس عميق بكشيد
اين يك واقعيت محض است؛ تمام بچه‌ها گريه می‌کنند. زمانی كه جيغشان به هوا رفته و اشكشان جاری است اشتباه‌ترين حركت عصبی شدن شماست چون بچه انگار كه اين استرس را بو بكشد، بيشتر گريه می‌کند. اينجور مواقع خونسردی‌تان را حفظ كنيد و نفس عميق بكشيد.

12. نترسید لوس نمی‌شود

نسبت به گريه‌ نوزادتان حساس باشيد و به خصوص در سه ماه اول تولدش، با هر بار شنيدن گريه‌اش، او را در آغوش بگيريد. مطمئن باشيد نه تنها لوس نمی‌شود كه خيالش راحت می‌شود در دنيايی كه در آن كاری از دستش بر‌نمی‌آید، مادرش هميشه مراقب اوست.

13. برنامه‌ريزی كنيد
بچه‌ها مثل موم با رفتارهای شما شكل می‌گیرند. به همين دليل برنامه‌ريزی كردن هم كار شما را آسان می‌کند و هم كار آن‌ها را. برای هر كاری كه فكر می‌کنید برنامه‌ريزی درباره‌اش جواب می‌دهد، دست به دامن تقويم و ساعت شويد.

14. گاهی جواب ندهيد
تمام كسانی كه از وضعيت شما با‌خبر هستند، درك می‌کنند كه بعضی وقت‌ها به پيام‌هايشان ديرتر از معمول جواب می‌کنند. شما هم از اين درك متقابل نهايت استفاده را ببريد و دست از سر گوشی‌تان برداريد و در عوض دست نوازش بر سر فرزندتان بكشيد.

15. هم‌زمان با او بخوابيد
مادری كه خوب بخوابد با احساس خوشحالی از خواب بيدار می‌شود و مادر خوشحال، مادر بهتری است. پس هر وقت كه فرزندتان خوابيد فرصت را غنيمت بشماريد و شما هم به استراحت بپردازيد.

16. به همسرتان برسيد
نوزادان به خوبی محبت بين پدر و مادر را درك می‌کنند. برای همسرتان شام ويژه تدارك ببينيد، با او پای تلويزيون بنشينيد و فيلم تماشا كنيد و رابطه‌ خودتان را تقويت كنيد. اين كار به احساس آرامش در خانواده منجرمی‌شود.
17. در اينترنت نگرديد
درست است كه اولين راهی كه برای پيدا كردن زمان دندان در‌آوردن و هر سوال ديگری، ممكن است به ذهنتان برسد اينترنت باشد ولی هر نوزادی نمودار رشد خودش را دارد. دست از جست و جوی مداوم در اينترنت برداريد و به خودتان استرس وارد نكنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *