شلوغ بودن کودک را جدی بگیرید

دکتر فربد فدایی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: بیش فعالی یا اختلال کاهش توجه، دارای دو علامت است؛ گاهی کودک دچار کاهش توجه می شود به آن معنا که نمی تواند توجه خود را روی یک موضوع ادامه دهد و مرتبا از موضوعی به موضوع دیگر منحرف می شود.

وی خاطرنشان کرد: علامت دیگر بیش فعالی آن است که گویا به پاهای کودکان، موتور محرک بسته اند و کودک مرتبا جنب و جوش دارد و معمولا هر دو علامت کاهش توجه و جنب و جوش بیش از حد با هم همراه است.

فدایی ادامه داد: بیماری بیش فعالی در پسران، دو تا سه برابر دختران است و معمولا این بیماری در مهد کودک یا مدرسه که کودک برای نخستین بار در محیط منظم و دارای مقررات قرار می گیرد، آشکار می شود.

این روانپزشک گفت: بطور مثال کودک نمی تواند آرام سر کلاس بنشیند و مرتبا حین درس معلم راه می رود؛ زمانیکه معلم سووالی می پرسد کودک بدون آنکه پاسخ را بداند قبل از همه جواب می دهد.

فدایی افزود: این کودکان در بازی های گروهی، نوبت را رعایت نمی کنند؛ نمی توانند مشق خود را بصورت یکنواخت بنویسند بلکه بعد از نوشتن دو خط بلند می شوند و کار دیگری انجام می دهند، بطور مثال توپ بازی کرده و دوباره با اصرار مادر، دو خط می نویسند.

وی ادامه داد: این کودکان در مهمانی نمی توانند روی صندلی آرام بنشینند و مرتبا تکان می خورند و دست های خود را به یکدیگر می مالند و بدن خود را به چپ و راست و جلو و عقب حرکت می دهند.

مدیر گروه روانپزشکی علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: کودکان مبتلا به بیش فعالی در یادگیری درس ها مشکل دارند و نمی توانند گفته های آموزگار را دنبال کنند؛ در نوشته های این کودکان، نقاط خالی زیادی وجود دارد یعنی یک حرف الفبا را حذف کرده یا یک کلمه را نمی نویسند.

فدایی گفت: این کودکان، مشکلات زیادی برای والدین ایجاد می کنند؛ در شیر خوارگی ممکن است مادر احساس کند کودک آرام نمی شود و مرتب در حال جنب و جوش است؛ بعد از شیرخوارگی نیز یک کودک شلوغ تلقی می شود که همه جا را به هم می ریزد.

وی افزود: والدین بر اثر فرسودگی ناشی از سر و کار داشتن با چنین کودکی دچار خشم، اضطراب و افسردگی می شوند.

** علل ایجاد بیش فعالی

مدیر گروه روانپزشکی علوم بهزیستی prince2 dumpsو توانبخشی گفت: برای علت ایجاد بیش فعالی، فرضیه های زیادی وجود دارد اما ژنتیک نقشی ویژه در بروز این بیماری دارد.

فدایی افزود: گاهی زایمان های سخت که طول کشیده و موجب کم رسیدن اکسیژن به مغز جنین هنگام تولد شده باشد، عامل این بیماری است.

وی با بیان اینکه علت دقیق بروز بیش فعالی اغلب معلوم نیست، ادامه داد: حتی برخی رنگ های مصنوعی که در مواد غذایی به کار می رود از علل بیش فعالی شناخته شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *